sobota, 2 września 2017

Kobiety na obrazach Ethel Léontine Gabain (artystka tygodnia)

Chłodna paleta, którą Ethel Léontine Gabain wykorzystywała, tworząc portrety, ma w sobie zarówno zimną melancholię, jak i czułość. Jej twórczość należy do tego rodzaju malarstwa, które można określić żywiołowym, a jednak w tych brudnych, szkicowych przeciągnięciach farby po płótnie jest jakaś zaduma.

Ethel Leontine Gabain, Diana Wynyard in The Silent Knight, 1938 (Walker Art Gallery, Liverpool, England)


Wkrótce jej modelkami nie były już piękne aktorki, ale kobiety zaangażowane w działania związane z wojną, a także zmiany społeczne przed i po wojnie. 




Artystka szkocko-francuskiego pochodzenia zaczynała swoją karierę w sztuce od subtelnych przedstawień życia domowego i melancholijnych obrazów, które zdominowały jej twórczość w latach trzydziestych. Znana jest zwłaszcza z portretów zamyślonych, młodych kobiet: tancerek i panien młodych. Wykonywała zarówno litografie, jak i obrazy olejne. Jej ulubioną modelką w tamtym okresie była Carmen Watson.

Ethel Léontine Gabain w 1913









Gabain przez jakiś czas była popularną autorką olejnych portretów znanych brytyjskich aktorek sprzed II wojny światowej. 

Adelaide Stanley as Kate in 'The Two Bouquets', Gallery Oldham

Peggy Ashcroft as Juliet, 1935. © Royal Shakespeare Company Collection. London.

Miss Edith Evans, The Potteries Museum & Art Gallery



Była żoną drukarza Johna Copleya, co pomogło jej w rozwoju kariery graficzki oraz razem z nim stała się jedną z założycielek Senefelder Club. Organizacja ta, ufundowana w 1909 roku, miała na celu upowszechnienie reprodukcji dzieł sztuki poprzez technikę litografii (nazwa pochodzi od nazwiska wynalazcy druku litograficznego) i samej tej techniki jako medium artystycznego. Litografia bardzo długo nie cieszyła się też szczególnymi względami środowiska artystycznego. W latach 40. XX wieku zajmowała się tworzeniem litografii związanych z tematami wojennymi (dziewczęta z Women's Voluntary Services, dzieci ewakuowane z Londynu, "lumberjills" pracujące w Szkocji. W jej twórczości pojawiły się portrety takich kobiet, jak pilotki Pauline Gower, ekonomistki i pisarki Barbary Ward oraz aktywistki związanej z dziedziną elektroniki Caroline Haslett (The Woman Engineer). 


Captain Pauline Gower of the Women's Air Transport Auxiliary

Salvage Workers lithograph (1941)

Demolition Sorting and chipping bricks (1941)

Loading Logs on a Tractor at a Banffshire Lumber Camp. Ethel Leontine Gabain (1941)

Auxiliary Fire Service Girl, City Fire Station

Women Workers in the Canteen at Williams & Williams, Chester

Women Welders at Williams & Williams, Chester

Gabain rejestrowała również innowacje medyczne, które pojawiły się w trakcie wojny , gdy leczono skutki bombardowań, w tym rozległe oparzenia.

A Bunyan-Stannard Irrigation Envelope for the Treatment of Burns, Applied by Sister Roberts in Middlesex Hospital 

Źródła litografii:Imperial War Museums

1 komentarz:

  1. Wow, ciekawy blog, będę częstym gościem ;-) :-)

    OdpowiedzUsuń

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.