czwartek, 17 grudnia 2015

Zimowe widoczki Sophusa Jacobsena

Czas na klasyka miesiąca wśród artystów tygodnia. Dziś klasyk niezbyt klasyczny, bo mogę się założyć, że niewielu z Was, drodzy czytacze, kojarzy jego norweskie nazwisko. Jacobsen jest jednak dobrym reprezentantem (i dość przeciętnym twórcą, nie żadnym tam geniuszem) romantyczno-realistycznego malarstwa pejzażowego, które utrzymało się przez cały wiek dziewiętnasty aż do początku wieku dwudziestego. Kiedy z nieco ponurego pejzażu usuniemy majestatyczną grozę, pozostawiając jednak gotycyzujące ramiona nagich drzew, a dodamy sporą dawkę śniegu, otrzymamy takie właśnie zimowe zmierzchy w stylu Jacobsena. Czemu on? Kojarzy mi się z zimą na wsi i ze starymi obrazami z domu Babci. Bardzo brakuje mi też tego niesamowitego nastroju, gdy szybko kończący się zimowy dzień zapada się miękko w chrupiące nocne szelesty śnieżne. Nie da się tej atmosfery podrobić w żaden sposób. Żadne pierniczki, żadne choineczki nie dadzą rady. Niestety, możliwe, że w tym roku świąteczny okres znów nie będzie biały...












_____

Drobne ogłoszenie parafialne:
Jak być może zauważyliście, jestem tu nieregularnie i niegdysiejsi wtorkowi artyści pojawiają się trochę w czwartki, trochę w soboty itd. Jeśli przyzwyczailiście się do tego, że wpisy pojawiają się we wtorki, czwartki są literackie i ogólnie panuje tu ład godny naśladowania, przykro mi Was rozczarować, ale teraz jedynym stałym dniem wpisów jest dla mnie niedziela. Reszta musi się dopasować do mnie. Mogę za to obiecać, że w najbliższym czasie (pomijając świąteczne lenistwo) będą się za to pojawiać częściej i każdy będzie mógł znaleźć coś dla siebie ;)

2 komentarze:

  1. Kojarzę i bardzo lubię :) Dziękuję za przypomnienie i łączę się w oczekiwaniu na śnieg!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tam czytam, kiedy mi wyskoczy absyntowe powiadomienie, także nie przejmuj się dniami i pisz, kiedy możesz :)

    OdpowiedzUsuń

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.