wtorek, 7 kwietnia 2015

Drzeworyt wielobarwny - Suzuki Harunobu (artysta tygodnia)

Drzeworyty ukiyo-e nie zauroczyłyby tak Europejczyków, gdyby nie ich barwność i kunszt twórców w dobieraniu kolorystyki. W dzisiejszym odcinku cyklu przedstawię twórczość artysty, który na dobrą sprawę zapoczątkował takie właśnie, pełne wdzięku, użycie koloru w drzeworycie japońskim. Suzuki Harunobu (1725-1806) tworzył w epoce rozkwitu japońskiej sztuki mieszczańskiej i jako pierwszy użył wielobarwnego drzeworytu.

Bakłażan, 1767



Drzeworyt wielobarwny, czyli nishiski-e poprzedzały inne techniki. Pierwsze, czarno-białe drzeworyty określane są sumizuri-e, ręcznie barwione odbitki z lat 1680-1720 to tan-e. Istniały również kolorowane odręcznie beni-e, czyli czerwone obrazy i benizuri-e, czyli różowe. Termin nishiki-e odwołuje się do wielobarwności i połyskliwości drzeworytów (dosłownie: brokatowy obraz). W tej technice wykorzystywano nawet 10 farb drukarskich, a odbitkę posypywano specjalnym proszkiem - srebrnym, złotym lub perłowym.



Harunobu zastosował tę technikę po raz pierwszy w latach 60-tych XVIII wieku. Znany jest z mistrzowskiego doboru barw. Jego dzieła słyną również z tego, że przedstawiał na nich piękne panie. czasami w dość baśniowej scenerii. Znawcy określają damy z jego obrazów jako czarujące (mniej zmysłowe niż u innych twórców specjalizujących się w tej tematyce). 

1770

z serii Zashiki hakkei

Dwie rozmawiające kobiety, 1765

Kobieta na brzegu rzeki

Dziewczyna, chłopiec i latarnia magiczna

Shôki przenoszący kobietę na plecach, 1765 (surimono) - Shōki to chińskie bóstwo z taoistycznego, które zadomowiło się w sztuce japońskiej i legendach; surimono to rodzaj drzeworytu drukowany przy specjalnych okazjach, na zamówienie

z Zashiki hakkei

Kobieta z nocną wizytą w świątyni


Dziewczęta pod parasolem, 1767/68

Artysta tworzył również obrazy erotyczne, ale jak już wielokrotnie wspominałam, blog nie jest przeznaczony tylko dla osób pełnoletnich, więc zbyt sprośnych obrazków nie będzie.

Dwoje kochanków spacerujących w śniegu (albo Wrona i Czapla), 1769

Dwoje kochanków podejrzanych przez służącą,  1765 (przedruk z XIX wieku)

Dwoje kochanków podejrzanych przez służącą, 1765-1770 (przedruk Legs Isaac de Camondo, 1912)

Drzeworyty z epoki Harunobu były również przedrukowywane w nowych wydaniach.

Ciekawostka: zauważcie, jak czasami trudno jest odróżnić mężczyznę i kobietę na tych drzeworytach (jeśli są w ubraniach) ;)

(wpis automatyczny)

Źródła:

Paul Valery, Kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
Rosella Menegazzo, Japonia, Wydawnictwo "Arkady", Warszawa 2008

http://www.photo.rmn.fr/C.aspx?VP3=SearchResult&VBID=2CO5PC0AB5OIB

2 komentarze:

  1. świetnie przedstawiona woda <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Artyści secesyjni inspirując się sztuką japońską czasami przedstawiali wodę podobnie ;)

      Usuń

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.