czwartek, 16 października 2014

Biżuteria Art Nouveau prosto z "Draculi"

W tym miesiącu postanowiłam "zilustrować" jedną z tych powieści, do których mam sentyment. Sentyment to jednak nieoczywisty, bo właściwie Draculi wcale nie lubię. A nie lubię, bo była moim wielkim rozczarowaniem i uważam, że po prostu jak na dzieło mające określony (gargantuiczny!) format wśród tych, które wpłynęły na kulturę jest zwyczajnie kiepsko napisana. Oczywiście, to moje osobiste odczucia i nikomu nie bronię wielbić pana Stokera, ale mi czytało się Draculę okropnie. Zabrałam się od razu za oryginał, może stąd wrażenie, że mam do czynienia z przyciężkim piórem, ale potem czytałam w tłumaczeniu i niestety, ta piękna historia jest spisana w męczący dla mnie sposób. Nie unicestwia to jednak możliwości przyjemnych wojaży, jakie odbywa moja wyobraźnia przenosząc się do świata Draculi. Niemała w tym zasługa cudnie kiczowatej (w ten jedyny w swoim rodzaju, malowniczy i gotycki sposób) ekranizacji, jakiej podjął się swego czasu pan Coppola. Zapraszam na skromny przegląd biżuterii, którą wybrałam jako ilustrację wampirycznych tematów, bo we wpisie obrazkowym dziś obrazów nie będzie. Pasuje mi taka brzęcząca cackami mroczna szkatuła, pasuje mi, oj, bardzo pasuje do aury smętnej jesieni i tych dni, które w naszym kręgu kulturowym poświęcono zmarłym.

René Lalique, pierścień, Francja,  Art Nouveau, ok. 1900
Powieść możecie ocenić sami, The Project Gutenberg daje Wam możliwość łyknięcia od raz kropli tej wampirycznej prozy - TU.

Na początek nietoperki. Wiadomo.

Between me and the moonlight flitted a great bat, coming and going in great whirling circles. Once or twice it came quite close, but was, I suppose, frightened at seeing me, and flitted away across the harbour towards the abbey. When I came back from the window Lucy had lain down again, and was sleeping peacefully.

Niemcy, naszyjnik, Jugendstil, ok. 1900

René Lalique, koperta zegarka, Francja,  Art Nouveau, 1900

René Lalique, Francja,  Art Nouveau, 1900

Poza nietoperkami warto też przyjrzeć się innym stworom, które lubią mieszkać w grobowcach, pałętają się po zimnych, zamkowych komnatach albo nocą ześlizgują się z parapetu prosto do naszych snów...

The night is chill, mein Herr, and my master the Count bade me take all care of you.

Fabergé

René Lalique, Francja,  Art Nouveau, 1900

Lucien Hirtz, broszka, Francja,  Art Nouveau, 1900
 ,
I na koniec dwie biżuteryjne piękności prosto z malowniczej amorfii, przystani na pograniczu światów.

All was dark and silent, the black shadows thrown by the moonlight seeming full of a silent mystery of their own. Not a thing seemed to be stirring, but all to be grim and fixed as death or fate; so that a thin streak of white mist, that crept with almost imperceptible slowness across the grass towards the house, seemed to have a sentience and a vitality of its own.

Erich Kleinhempel, naszyjnik, Niemcy, Jugendstil, 1905
Georges Fouquet, pierścień, Francja, Art Nouveau
Pomocą służyły adresy:
Tadema Gallery
 Les Arts Décoratifs

Cytaty z Draculi, Brama Stokera na The Project Gutenberg

Dorzucam również odpowiednią nutkę:

 

Your friend,
Dracula.

20 komentarzy:

  1. Jaki świetny pomysł, nigdy bym nie wpadła na "zilustrowanie" powieści biżuterią! Uwielbiam biżuterię Art Nouveau! Chociaż wolę jej bardziej delikatne oblicza, to w wersji wampirzej również prezentuje się wspaniale :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj kiedyś! Jestem strasznie ciekawa biżuterii XVIII czy XIXwiecznej, a na pewno jesteś w tym temacie spokojnie bardziej na temat :D

      Usuń
  2. Prace Lalique'a i Fouuqueta znałam, ten Klainhempel to dla mnie nowość. Uwielbiam te secesyjne błyskotki (film Coppoli z muzyką Kilara również). I podobnie jak Ty, nie przebrnęłam przez książkę ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przebrnąć przebrnęłam, ale łatwo nie było :D Secesja niemiecka bardzo niedoceniana, moim skromnym zdaniem. W każdej dziedzinie.

      Usuń
  3. Lalique <3
    Mnie też dracula okropnie rozczarował, nie wiem jakim cudem z tak marnego oryginalu wyprodukowano pare calkiem sensownych intepretacji :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo temat nośny! Ktoś po raz pierwszy wpadł na to, by wyprodukować (wtedy) łatwo strawną wampiryczną opowieść. Do czasów Draculi były opowieści ludowe, gdzie wąpierze raczej bestie przypominające wilkołaka (paradoksalnie heheh) niż hrabiego, a w literaturze z kolei raczej wymuskane i kameralne rarytasy, a Dracula poszedł jako wydanie popularne (nawet nie wiem czy nie było wcześniej publikacji w odcinkach w gazecie, ale to już znawca tematu musiałby się odezwać). I się zaczęło.

      Usuń
    2. domorosły znawca z moich studiów mówi ze byla w odcinkach, podobnie jak Carmilla :D

      Usuń
    3. Wiele z tych odcinkowych wyczynów literackich niestety cierpi potem na syndrom pozszywanych fragmentów, taka franken literatura :D Carmilla w The Dark Blue, chyba najwyższa półka, o ile dobrze pamiętam, prerafaelici, te sprawy. Taki ówczesny literary journal mający na uwadze edukację mas ;) A Dracula pewnie w jakimś ówczesnym "brukowcu"? Pamiętam tylko, że debiut zdaje się jako yellow-covered literature, czyli taka sensacyjna taniocha. Mogę się mylić oczywiście, bo nigdy się specjalnie powieścią Stokera nie interesowałam (w sumie, może czas nadrobić).

      Usuń
    4. troche jak we wspolczesnych blogowych opowiadankach :D i sort rowniez podobny, szkoda tylko, ze wiekszosc tych rzeczy jest bardzo nietrwała i potem radosne perły gina bezpowrotnie, bo czesc z tych rzeczy jest przesmieszna :D

      Usuń
    5. Są jeszcze gdzieś w sieci chyba analizatornie tych wszystkich opek, a nawet pamiętam ktoś kiedyś miał pomysł, żeby zwrócić się do aŁtorów i to wydać :D Chyba nie wyszło, nie wiem, nie było odzewu po drugiej stronie? :D Cieszę się ogromnie, że na moją młodość przypadł wolny internet i brak blogów. Moje najgorsze grafomaństwo nie ujrzało światła dziennego.

      Usuń
  4. mam sentyment do pereł i ametystów, piękne... pierścionek z perłą - niezwykły :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy pierścionek zrobił na mnie największe wrażenie, jest cudny. A ja ze wstydem przyznaję, że przygód Draculi wcale nie czytałam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, straciłaś niewiele ;) Z przygód wampirycznych poleciłabym raczej Carmillę Le Fanu. To już jest naprawdę smaczna literatura :)

      Usuń
    2. A autor bardzo ciekawy. Na tle wiktoriańskiej prozy prawdziwy szatan :D

      Usuń
  6. To prawda, że Dracula nie jest językowym mistrzostwem, niemniej jednak pobudził kulturę, a w szczególności popkulturę na długo. Nie jestem zwolenniczką powieści epistolarnych, Draculi jeszcze (jeszcze!) nie czytałam w całości w oryginale, a moje polskie wydanie z biblioteki było jakoś dziwnie okrojone, a okładka była szczytem paskudnego kiczu, to jednak mam duży sentyment do Stokera i wampirów w ogóle, to przez Annę Rice.


    René Laliqu i Erich Kleinhempel - nosiłabym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile dobrze pamiętam, to wydanie po polsku, które czytałam, również wydawało mi się niepełne.

      Stoker nadał wampirom prawdziwie arystokratyczne rysy, stworzył typ w kulturze (chociaż jego Dracula właściwie niewiele się udziela w powieści, krąży jak złowieszczy cień), który wyparł typ ludowy (żadne inne, bardziej zindywidualizowane wyobrażenie wampira do tego momentu nie miało takiej siły przebicia, długo potem też w sumie nie), jego zasługi są więc nieocenione ;)

      Usuń
  7. Coś dla mnie! Draculę lubię, ale to wiesz. Zresztą nieraz dyskutowałyśmy na ten temat, a ja wciąż nie czuję się przekonana, bo mi się czytało znakomicie. Do tego wielbię wspomniany film. Ale to też wiesz. Podpisałaś genialnie ten wpis!
    Olin

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesteś jedną z osób, które mając na uwadze, nie napiszę bez usprawiedliwienia, że mi się nie podoba :D Lubisz fiolety i zielenie, więc obstawiam ten demoniczny z sową jako faworyta, chociaż wszystkich, łącznie ze mną zachwyca przede wszystkim pierwszy pierścioneczek.

      Usuń

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.