wtorek, 16 września 2014

Guy Rose i powiew Wschodu (artysta tygodnia)

Jak noszono stroje wschodnie (i inspirowane Dalekim Wschodem) na początku XX wieku, nie w Azji, ale w Europie czy Stanach? Takie pytanie zadałam sobie jakiś czas temu i tak trafiłam na kilku malarzy przedstawiających panie ubrane właśnie na modłę "orientalizującą". Jednym z takich twórców był Rose. Jako malarz związany z impresjonizmem trafia dziś do mojego wora z klasyką sztuki. Takie są właśnie jego obrazy, klasycznie impresjonistyczne - lekko rozmyte kształty, płótna pełne kolorów i światła.

Wybrałam tego artystę nie dlatego, że stroje na jego obrazach są precyzyjnie ukazane, bo jest dokładnie odwrotnie. Czasem mnie po prostu irytował tym, że być może przepiękny materiał malował, paćkając sobie impresjonistycznie po płótnie. Ujął mnie natomiast tym, że jego modelki nie wydają się pozować w strojach, tak, jak to widać na wielu innych obrazach. Sprawiają raczej wrażenie, że inspirowane Dalekim Wschodem stroje noszą codziennie, nie przebierają się w nie do portretu. To dlatego te obrazy zwróciły moją uwagę. Wybrałam te, które urzekły mnie najbardziej.








10 komentarzy:

  1. Piękne obrazy! Świetny wybór :)
    Pozdrawiam,

    www.panna-alka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładne obrazy i fajna moda, dzisiaj by się nie przyjęła bo sjw by wydrapali oczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co to sjw? Na dobrą sprawę, to panie na obrazach wyglądają dość współcześnie, trochę takie boho czy inszy czort. W Japonii na pewno dałoby radę :D

      Usuń
    2. Social Justice Warriors - funkcjonują głównie na tumblrze i pokrewnych
      :D ale nie sprawdzaj co to jest w googlach bo będzie boleć

      Usuń
    3. Znam zjawisko, ale takiego określenia nie znałam :D A tak, poprawność rasowo-kulturowa. Wiemy coś o tym. Nigdy nie dawaj zdjęcia sushi na tumblrze :D Sama jakoś bym się może wybroniła, ale panie z obrazów miałyby być może problemy.

      Usuń
  3. Cudowne. Spędziłam dobrą chwilę na przyglądaniu się im. Mają to COŚ.

    Dziękuję za podzielenie się, wcześniej nie znałam tego artysty, ani obrazów. A szkoda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również poznałam je dopiero teraz, chociaż znałam jeden z tych obrazów, panią w błękitnym kimonie, to nazwisko malarza mówiło mi niewiele, ot, jeden z wielu impresjonistów na świecie ;)

      Usuń
  4. Ten impresjonistyczny sposób pokazania orientalnych materii jest zupełnie niczego sobie ;)
    Andrzej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że artysta byłby zachwycony takim letnim komentarzem odnośnie jego twórczości ;)

      Usuń

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.