piątek, 3 stycznia 2014

Klasyka ilustracji do baśni, Vilhelm Pedersen



Wiele z najpiękniejszych baśni literackich napisał oczywiście Andersen. Myślę, że większość z nas spotkała się z nim w dzieciństwie. Jego Baśnie, a tomiszczy mam parę, kojarzą mi się bardzo zimowo i przywołują taką atmosferę, jakiej powinniśmy doświadczać dzięki skrzącej się, bieluśkiej zimie. Nie tylko dlatego, że napisał wspaniałą Snedronningen. W jego dłuższych i krótszych baśniach jest coś nieuchwytnego, co kojarzy się trzaskającym drewnem w kominku, kotem rozciągniętym błogo na poduszce i szydełkowaniem przy świecy ;) Są też często drobne przedmioty, zabawki, które wiodą swoje tajemne, ukryte przed ludźmi życie. Gdy byłam dzieckiem, lubiłam w zimowe wieczory, po powrocie z podwórka, wsłuchiwać się różne odgłosy, które w ciszy serwuje każde mające historię domostwo :D

Pierwsze wydania Baśni były ilustrowane przez Vilhelma Pedersena (obok Lorenza Frølicha). "Współpraca" z dziełem Andersena trwała aż do śmierci ilustratora i znajdziemy jej ślady w kolejnych wydaniach Baśni. Artysta jest też autorem obrazów, na których znajdziemy wiejskie scenki rodzajowe (duńskie i włoskie).

Ilustracje Pedersena są prościutkie, tchną taką niewinną, przejrzystą słodyczą dziecięcego pokoju i chyba dlatego mnie ujęły swoim wdziękiem. Początkowo chciałam je pokazać raczej jako ciekawostkę - ilustracje do pierwszego wydania Baśni Andersena, ale spodobały mi się te sympatyczne, lekkie kompozycje. Mają urok kwiatka zasuszonego między kartkami książki ;)








Syrenka nie taka znów mała ;) To zdecydowanie nie był jego temat :D

3 komentarze:

  1. ten szczur ma rozczulający pyszczek :3

    a co do konca (chwilowego z prywatą) to jak to nie bedzie juz drogi wojownika absyntu? ;_;

    OdpowiedzUsuń
  2. Toć piszę, że w przerwie na reklamę będzie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. wystarczyło mi zobaczyć Calineczkę i już wiedziałam, skąd znam tego pana i jego rysunki :3

    OdpowiedzUsuń

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.