czwartek, 1 sierpnia 2013

Gustaf Tenggren

Oglądając sobie jakiś czas temu stare kreskówki Disneya, przypomniałam sobie o ilustracjach Gustafa Tenggrena. W tym tygodniu otrzymacie więc, moi mili, paczuszkę z bajkowymi ilustracjami tego właśnie pana.

Jak to było z tą współpracą z Disneyem?
Zaczęło się od dużej zabawy, mianowicie od Królewny Śnieżki. Ilustrator uczestniczył w pracach nad pierwszym amerykańskim pełnometrażowym filmem animowanym . To dzięki Tenggrenowi Śnieżka wygląda tak, a nie inaczej. Później pracował przy takich dużych produkcjach, jak Bambi i Pinokio, uczestniczył w kreowaniu Brzydkiego Kaczątka i Starego młyna. Opuścił The Walt Disney Company w 1940 roku.


Gustaf Tenggren urodził się w Szwecji. Artystyczne inspiracje skandynawskiej sztuki, motywów, mitów były żywe w jego twórczości bardzo długo, zresztą ilustrował on książki o tematyce czerpanej bezpośrednio ze skandynawskiego folkloru.

W latach 20-stych artysta opuścił Szwecję i zamieszkał w USA. Tworzył tam ilustracje do książek dla dzieci, potem zaczął pracę w The Walt Disney Company.

Jego prace związane z ilustracją literatury dziecięcej w dużej części inspirowane są twórczością Rackham'a (który, nie mam pojęcia czemu, jeszcze nie zaszczycił tego bloga swą obecnością - wydaje mi się artystą tak znanym, że nie wiem czy jest sens dodawać tu o nim wpis, ale z drugiej strony, to Reckham przecież :D )

Gustaf Tenggren pozostaje stosunkowo mało znany, być może ze względu na fakt, że zniszczył wiele spośród swoich wczesnych prac, chwile największej popularności jako ilustrator przeżywał w latach 20/30-stych, a jego współpraca z Disneyem też nie jest powszechnie znanym faktem. Świadczy o tym chociażby to, że nie jest łatwo znaleźć w sieci konkretne, ciekawe informacje po polsku o Tenggrenie. Nie przekopałam się zbyt sumiennie, przyznaję, w poszukiwaniu dobrych zdjęć, ale mam nadzieję jeszcze wrócić do tematu z materiałem w lepszej jakości ;)

Chciałam przedstawić głównie wykonane przez artystę ilustracje do Baśni braci Grimm. Potem jednak, w miarę przeglądania jego twórczości, dotarło do mnie, że nie warto się skupiać tylko na tym małym skrawku i postanowiłam zrobić wpis bardziej obfity, a potem wrzucić jeszcze jeden na innego bloga :D Jego ilustracje to przykład prac, które, wydaje się, że każdy gdzieś tam widział, ale nie do końca kojarzy autora. I można pomylić ze wspomnianym Reckham'em.

Charakterystyczne dla artysty jest sięganie po sympatyczną groteskę, baśniowy rodzimy folklor, a także specyficzne światło. Światło i mrok mają niebagatelne znaczenie w jego twórczości. Moją uwagę zwróciły przede wszystkim prace, które wyglądają jakbyśmy mieli do czynienia z charakterystycznym oświetleniem teatralnej sceny. Zresztą inną charakterystyczną cechą, moim zdaniem, jest właśnie to uchwycenie tematu jakby było rejestracją gry na scenie, przynajmniej takie mam wrażenie.










































Odnalazłam przy okazji zabawne reklamy autorstwa Tenggrena, ale poświęciłam im miejsce na blogu kostiumologicznym:


Strona w całości poświęcona ilustratorowi:

Ilustracje do baśni braci Grimm zaprezentowane w tym poście pochodzą ze strony:
http://animationresources.org/?p=632
Ilustracje pochodzą również z:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witam w mojej baśni!
Zostawiając komentarz, tworzysz to miejsce razem ze mną.
Ze względu na spam moderuję komentarze do starszych postów.